Errors in BEA’s report to the Germanwings-crash

Errors in BEA’s report to the Germanwings-crash

 

Accident reports in aviation analyse the causes of accidents and usually indicate suggestions for improvements for prevention of similar events in the future. Procedures are criminalistic and use criminological methods, however, only for the sake of causal research, not to assign guilt: that is the responsibility of justice, notwithstanding the fact that there may be a substantial difference between responsibility and guilt, especially in exceptional professions like that of airplane pilots. Judiciary in Germany has remained rather silent during this past year, prosecutors referring to the final report of the french BEA[1] [2] as the source of detailed information regarding causes. Accordingly, a report free of errors or omission of facts is indeed of importance. However, there are several errors in this BEA-report, and contradictions, mainly regarding medical certificates as a precondition for the pilot’s licence:

Example 1:

P.17: “From July 2009, he obtained each year a class 1 medical certificate valid for one year that was endorsed with the note ‘‘Note the special conditions/restrictions of the waiver FRA 091/09 -REV-’’.

P.17: “On 28 July 2009, he obtained a new class 1 medical certificate valid until 9 April 2010, ….’’. Thus, the certificate was NOT issued for one year, but for 8.5 months. Furthermore, it is not explained anywhere, why, despite this certificate until April of 2010, he received yet another revalidation:

P.31: “Revalidation of class 1 medical certificate …..” on February 24, 2010, and yet another “Renewal of class 1 medical certificate….  ”  on June 18, which is just another 4 months later. Similarly, on March 29, 2011, another renewal:

P.32: “Renewal of class 1 medical certificate …..”, and so in November 2011. Thereafter, for the first time, renewal followed after one year, in November 2012. Following this singular annual interval, renewal was again issued after 9 months, in August 2013.

P.17: “The last valid class 1 medical certificate had been issued on 28 July 2014 and was valid until 14 August 2015”. Thus, 8 months without flightmedical exams had passed at the time of the accident.

These irregular intervals are indicative of abnormal events regarding the copilot’s health. Since his license carried an entry regarding his mental health, it is likely that these events questioned his fitness to fly; otherwise, no interventions would have been required in these shorter intervals, instead of the usual annual intervals.

These irregularities taken together with the information of 41 consultations of doctors in the respective interval, questions arise that warrant detailed analysis of procedures regarding medical exams in view of ICAO[3]-rules for pilots with psychiatric disease and suicidal tendency. Thus the BEA would have been required to investigate, whether, and inhowfar, these certificates at irregular intervals were due to further signs of psychiatric disease or medication. Such detailed analysis and critique of german administration is missing, however, would have been of crucial importance, because recurrent signs of the disease had warranted immediate suspension of the copilot’s license. Accordingly, the BEA failed to elucidate some of the most important informations for later judicial assignment of responsibilities.

 

Example 2:

The BEA report mentions two informations from a psychotherapist which, each in itself, should have caused suspension of the copilot’s license in 2010 at the latest, if not already in 2009, according to ICAO rules:

P.31: The “Psychiatrist working for the Lufthansa AeMC”  received report by treating psychiatrist and made phone call with treating psychotherapist in July 2009 “recommending providing class 1 medical certificate”. It is unclear, who made this recommendation and decision, respectively; which is important, because only an aviation medical doctor is supposed to be sufficiently familiar with ICAO-rules. One is therefore left behind with the assumption that the “Psychiatrist working for the Lufthansa AeMC” decided all on his own, without reporting to the LBA, which is against ICAO-rules, however, according to German law. Furthermore, a letter by the psychotherapist from August 2009 is reported to have contained “recurrent depressive disorder”, an information which he reportedly withdrew later – the respective explanation in the BEA-report remains unclear, which is alarming especially in the light of the fact, that the copilot was still in psychotherapy at that time, and for another 6 months, while being described as fully recovered.

Since an unstable psychiatric patient (a stable person does not require psychotherapy) may not be called fit to fly, not to speak of a pilot’s license,  according to ICAO-rules, the lack of critique by the BEA warrants critique in itself; both informations, the indication of recurrent symptoms, revoked during continued psychotherapy, as well as its continuation during activity as a pilot, lack the required attention from the perspective of flight safety, as well as of legal consequences.

 

Example 3:

P.32: “All the AMEs from the Lufthansa AeMC who examined the co-pilot for the revalidations of the class 1 medical certificate were aware of the waiver that the co-pilot had. They all assessed his psychological and psychiatrist fitness through observation of behaviour and discussions.” According to ICAO-rules and recommendations, close controls at short intervals by a psychiatric specialist are required following psychiatric illness of such duration (9 months, thereafter continuation of psychotherapy, together well over one year). By no means do “observation of behavior and discussions” certify that the patient had indeed been checked by a specialist aware of ICAO’s restrictive rules. An error in the BEA’s analysis, which is even more important in view of the fact, that the BEA itself indicates that the copilot had “suicidal ideation, made several “no suicide pacts” with his treating psychiatrist and was hospitalized.”(P.30). The BEA’s critique, if any, is very discrete at this point, when it is mentioned that:

P.57: “In France no AME has ever issued any medical certificate to a pilot who has declared using anti-depressant medication.”

 

Example 4:

The copilot was required to obtain a separate medical certificate for a pilot license in the USA. Reportedly, documents were submitted upon request, and a license issued thereafter. However, the report does not mention that the psychiatric expertise submitted to the FAA was already a year old. The American licensing authority FAA also ignored the fact that the copilot had not answered their request for specialist proof of actual psychic stability and state of medication, and issued the pilot’s license. The BEA does not indicate this mistake made by the FAA, the omission of which could have prevented this pilot in training from ever getting hold of a license again.

 

Summary:

A patient is issued a pilot’s license one year after allegedly suffering from purely reactive depression without signs of psychosis or other (a diagnosis which has finally proven wrong), however, repeatedly having to make “no suicide pacts” with his psychotherapist because of his suicidal tendency. He is declared fit to fly and should undergo the usual annual medical examinations thereafter, with no requirements for closer medical observation. Although completely cured, he requires psychotherapy for another half year, while flying. His medical certificate, to be issued for 12 months, is issued for only 9 months with no accompanying explanation, however, is re-issued already after 7 months, again after another 4 months, and again at irregular intervals with only one exception, all without indication of reasons, except one suspicion of recurrent depression which would have warranted suspension of the license, not its renewal. This trace of irregularities can be followed down to the day of the catastrophe.

These unclarities, if not inconsistencies, regarding medical checks and issues of medical certificates are documented in this final report by BEA, however, remain without critical comment and emphasis. These deficiencies in the report explain frustration and disappointment both among relatives of the victims and members of the aviation community.

[1] BEA – Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la Sécurité de l’Aviation civile,

equivalent to BFU in Germany (Bundesstelle fürFlugunfalluntersuchung).

[2] https://www.bea.aero/no_cache/en/investigation-reports/accessing-reports/

[3] ICAO – International Civil Aviation Administration

Germanwings: Nicht nur Tröstung, auch Aufklärung tut not – und Genugtuung.

Germanwings: Nicht nur Tröstung, auch Aufklärung tut not – und Genugtuung.

 

Zum Jahrestag des Absturzes: es braucht nicht nur Trost, sondern auch Aufklärung der Verantwortlichkeiten: über vorgeschobene Schweigepflicht und falsch verstandenen Datenschutz.

Aus vielen Meinungen seit der Veröffentlichung des abschließenden Unfallberichtes der französischen Unfallkommission des BEA gehen Enttäuschung und Frustration hervor. Man hatte gehofft, nun verstehen zu können, wird aber verwirrt stehen gelassen.

Man muss dabei zwar bedenken, dass es nicht Aufgabe einer Unfallkommission ist, als Berichterstatter den Staatsanwalt zu spielen. Jedoch muss Interessenten und Interessierten am bisherigen Vorgehen in Deutschland auffallen, dass man erfolglos sucht, wo in dieser Sache ein wirklicher Staatsanwalt eine Rolle spielt. Das ist wohl der Grund für manche Aufregung. Der Abschlussbericht des BEA hat die Schwachstellen im System der deutschen Zivilluftfahrt in neutraler Form aufgezeigt, den Kern des deutschen Problems in dieser Tragödie festgestellt, aber richtigerweise nicht unter Zuweisung von Verantwortlichkeiten kommentiert. Aber hinter diesen Schwachstellen stehen Verantwortungen, die nicht wahrgenommen worden waren, Alleingänge im Bereich Datenschutz und Wahrung der Schweigepflicht. Die Diskrepanzen im Umgang mit ärztlicher Schweigepflicht vs. Schutz der Öffentlichkeit, wie auch der Alleingang der deutschen Gesetzgebung mit dem Datenschutz, die zusammen immerhin ein Unglück möglich gemacht haben, das in anderen Ländern ganz wesentlich weniger wahrscheinlich gewesen wäre, sie erzeugen bei vielen Mitdenkenden in der Tat ein unbestimmtes Gefühl, dass hier etwas nicht stimmt, sozusagen als unbewusstes Substrat aus dem medialen Dauerbeschuss vor einem Jahr, und jetzt wieder anlässlich der Berichterstattung über den Abschlussbericht.

Die Aufarbeitung der Ursachen einer Katastrophe wie des Absturzes derGermanwings Maschine vor einem Jahr darf nicht nur der besseren Vermeidung künftiger Unfälle dienen. Es geht wohl doch vor allem auch um die Aufklärung der konkreten Hintergründe, die diese Katastrophe ermöglichten, um zu vermeiden, dass die Opfer wieder nur die Opfer bleiben, sonst nichts, und die Hinterbliebenen mit ihrem unsagbaren Leid und Zorn zurückgelassen werden: Aufklärung ist auch Hilfe zur Verarbeitung, und Genugtuung.

Dies wäre seit einem Jahr eine Aufgabe für deutsche Behörden: dort hat man allerdings bisher die Opfer weitgehend Opfer sein lassen, sonst nichts. Das Problem liegt möglicherweise darin, dass hierfür Behörden gegen Behörden ermitteln müssten: denn längst ist bekannt, dass der deutsche Datenschutz die Fliegerärzte daran gehindert hat, ihre Arbeit so zu machen, wie dies nach international gültigen Verordnungen hätte geschehen müssen. Der Verweis auf die ärztliche Schweigepflicht ist dabei lediglich eine sogar rechtswidrige Schutzbehauptung.

Zur Aufklärung müsste man deutlich aussprechen, dass schon heute zwischen vereidigten Personen im Gesundheitswesen die ärztliche Schweigepflicht vielfach gebrochen wird, weil anders die Arbeit z.B. in Kliniken gar nicht möglich wäre. Ähnlich ist es mit der Abrechnung von Arztgebühren und Krankenhauskosten durch Abrechnungsstellen, Krankenkassen und Finanzämter: sie alle erhalten vertrauliche Daten aus Krankenakten der Ärzte, auch heute in Deutschland. Richtig ist, dass hierfür Patienten ihr Einverständnis unterschriftlich als sogenannte Schweigepflichtentbindung geben müssen. Damit hat niemand ein Problem. Bei Piloten soll es aber anders sein? Auch Piloten müssen, in allen Ländern der Welt, eine Schweigepflichtentbindung gegenüber den Sachbearbeitern ihrer Anträge für die Flugtauglichkeitsbescheinigung unterschreiben – nur in Deutschland nicht, zumindest bisher. Unterbunden durch den Datenschutz. Waren Piloten bisher im Rest der Welt deshalb schlechter dran als in Deutschland? Wohl sicher nicht.

Dieser Alleingang in der amtlichen Regulierung der Zivilluftfahrt in Deutschland bestand vor allem darin, dass man Piloten von vornherein keine Schweigepflichtentbindung unterschreiben ließ (man hatte sie aus dem ICAO- Formular entfernt), und konsequenterweise damit den Informationsaustausch zwischen Ärzten und Behörden unterband.

Nicht einer Lockerung der ärztlichen Schweigepflicht hätte es bedurft, sondern lediglich einer vernünftigen und korrekten Einhaltung bestehender internationaler und nationaler Verordnungen und Gebräuche, so wie sie in anderen Ländern praktiziert werden. In Deutschland wurde nur verhindert. Nicht alle Ärzte stehen schweigend hinter der Schutzmauer der ärztlichen Schweigepflicht; viele Fliegerärzte sind betroffen und zornig ob dieser Behinderung und deren Folgen. Die Datenschützer schweigen. Deutsche Fliegerärzte versuchten, unter Umgehung des deutschen Datenschutzes Verbindung zur amerikanischen Datenbank zu bekommen, um erforderliche Informationen untereinander austauschen zu können: der Datenschutz hat es untersagt, die Ärztekammer hat nicht protestiert, der Copilot konnte durch die Lücken im System schlüpfen und 149 Menschen mit in den Tod nehmen, selbst Opfer des Systems, weil unzurechnungsfähiger Patient. Das ist die bittere Wahrheit. Wo bleibt die Genugtuung für die Hinterbliebenen, durch Aufklärung und Eingeständnis, nicht nur Tröstung? Wo bleiben hier die Medien, wo die „Zivilgesellschaft“?

Zum Weiterlesen siehe „Sonderfall Germanwings?“